Start i børnehaven

Det kan være overvældende at begynde i børnehave både for børn og forældre. Meget foregår på en anden måde, end man er vant til. Man skal vænne sig til en masse nye indtryk – børn og voksne – samt til andre daglige rutiner.

For at gøre overgangen fra hjem eller anden institution så blid som muligt, bør barnet kun opholde sig i børnehaven et par timer den første dag.

De næste dage bør være så korte som muligt, og indkøringen strækker sig som regel over en uge. Dette gælder især for de mindste børn og for de børn, der kommer fra en dagpleje, eller som aldrig har været i en institution før. Det vigtigste er dog at få aftalt med stuens personale, hvordan opstarten skal være for netop jeres barn – således at det passer til jeres familie – inden for børnehavens rammer.

Læs mere om bl.a. aflevering og afhentning under Praktisk ABC.