Legen

Vi prioriterer børnenes leg – såvel alene som i grupper – meget højt. Legen og kammeraterne er uden tvivl en vigtig del i jeres barns liv. Gennem legen udvikler jeres barn sig sprogligt, motorisk, socialt og intellektuelt, og samtidig lærer barnet meningen med de menneskelige relationer og menneskers handlinger. Det er igennem legen, at barnet udvikler sig til et aktivt, kompetent og socialt individ. Børnene begynder at lege sammen, og særligt i børnehaven får rollelegene en central betydning.

Når børn leger, opstår der konflikter. Det er vigtigt, at vi ikke løser konflikterne for dem, men hjælper børnene til at løse dem selv. Den voksne skal indtage den mæglende rolle, som gerne skulle appellere til børnenes egen søgning til at 'finde ud af' løsningsmodeller. Med støtte fra den voksne skal børnene have mulighed for indbyrdes at forhandle og diskutere sig frem til en løsning af konflikten.

Æblegården er et sted, hvor barnet lærer at fungere i en gruppe, hvor hvert barn har sin egen individuelle mening og særpræg. Der skal være plads til alle, hvilket betyder, at barnet skal lære at tage hensyn til og respektere, at andre kan have en anden mening om tingenes tilstand, end det selv har.

””””