Praktisk ABC

Aflevering

Kommer I senere end kl. 9.30, vil vi gerne informeres via Aula af hensyn til vores planlægning. Vi skal også gerne have besked, hvis jeres barn er sygt eller holder fri.

I skal altid aflevere jeres barn til en medarbejder. Hvis I har travlt en morgen eller har vanskeligt ved at aflevere jeres barn, så giv besked, når I kommer – så kan vi tage os af barnet med det samme.

Når I afleverer og henter jeres barn, beder vi jer om ikke at tale i mobiltelefon, da barnet har krav på jeres fulde opmærksomhed, når det bliver afleveret og hentet.

Afhentning

Via Aula kan I oplyse, hvornår og af hvem barnet bliver hentet.

Sig altid farvel til en medarbejder, når I går hjem. Hvis I henter jeres barn på legepladsen så find en medarbejder og sig farvel til.

Vi lukker alle dage kl. 16.30, og det betyder, at alt skal være ryddet op, og at personalet har fri kl. 16.30.

Ferie

Ved ferie beder vi forældrene give besked i god tid, via Aula, så vi kan planlægge vikarforbrug og personalets ferier mest hensigtsmæssigt.

Sygdom, ulykke og medicin

Hvis børnene er syge, kan vi ikke modtage dem i Æblegården. Jeres barn er for sygt til at være her, hvis det ikke kan deltage i hverdagens almindelige aktiviteter. Hvis jeres barn bliver sygt, mens det er i børnehaven, kontakter vi jer, så barnet kan blive hentet. Vi vurderer ud fra barnets almene tilstand, om barnet virker sygt. Jeres barn behøver ikke nødvendigvis at have feber.

Hvis jeres barn får en smitsom sygdom, er det meget vigtigt, at I giver os besked. Visse sygdomme, f.eks. røde hunde, kan give en øget risiko for gravide, hvorfor det er vigtigt, at vi kan informere institutionens forældre og ansatte.

Hvis jeres barn kommer til skade og skal tilses af en sundhedsuddannet person, kontakter vi jer altid, så I har mulighed for selv at tage afsted eller at møde os i akutmodtagelsen (tidligere skadestue).

Ved mindre skader tager vi en taxa. Vi kører til Akutmodtagelsen på Gentofte Hospital, da der også er børneafdeling på hospitalet.

Vi kan kun tilbyde at give jeres barn medicin, hvis der er tale om en kronisk sygdom, og der foreligger dokumentation fra lægen.

Tøj og garderobe

Jeres barn får et garderoberum med sit eget mærke. I garderoben skal der altid være hjemmesko, regntøj, gummistøvler og mindst ét sæt skiftetøj. Der må ikke hænge plastikposer i garderoben, brug hellere en stofpose.

Garderoben er et fælles ansvar, så vær sød at hjælpe jeres barn med at holde orden, f.eks. sætte sko eller støvler op, så det er muligt at feje gulvet.

Vi opfordrer alle forældre til at have navn i tøj og sko; det gør det muligt at finde tingene, hvis de bliver væk. Tøj og sko, som vi finder uden navn, lægger vi i 'glemmekassen'. Mangler I nogle af jeres barns ting, så kig der.

Når I køber tøj til jeres børn, vil vi være glade for, at det er tøj, barnet nemt selv kan få af og på, dvs. fingervanter og sko med snørebånd må gerne vente lidt.

Af hensyn til jeres barns sikkerhed er det forbudt at have snore i overtøjet ved halsen. Vi anbefaler halsedisser eller elefanthuer.

Fødselsdage

Tekst under udvikling