Forældresamarbejdet i Æblegården

Vision for forældresamarbejdet i Æblegården 2021-22

I vores samarbejde med forældrene lægger vi stor vægt på en god daglig kontakt, en gensidig åbenhed, interesse og respekt. Vores samarbejde er vigtigt for jeres barns trivsel, og opstår der problemer, skal vi forsøge at løse dem i fællesskab.

Vi lægger vægt på, at personalet kender alle børn og deres udviklingstrin samt evt. 'finurligheder'.

Samarbejdet mellem den enkelte familie og personalet består dels af den daglige kontakt i forbindelse med aflevering og afhentning af barnet, og dels af forældresamtaler, hvor barnets trivsel og udvikling tages op. Har I brug for det, kan I altid aftale tid til en samtale i ro og fred, væk fra børn og forældre. Det er vigtigt, at I fortæller os, hvis der er noget særligt, vi skal tage højde for med jeres barn i en periode, og vi vil selvfølgelig gøre det samme.

Vi mener, det er vigtigt, at I som forældre er godt informeret om barnets adfærd og trivsel i institutionen, og om forhold, der giver anledning til enten glæde eller bekymring.

Når barnet oplever, at dets forældre 'lever med' i Æblegården, medfører det en opfattelse af sammenhæng og helhed, hvor de hjemlige oplevelser kan kædes sammen med aktiviteter, der foregår i Æblegården.

Vi deler beskeder, billeddokumentation m.m. via Aula

Vi vil gerne opfordre til, at hvis du som forælder er i tvivl om noget, undrer dig over noget, eller har nogle gode ideer/input, så kom og snak med personalet om det. Du er også velkommen til at få en snak med lederen om stort eller småt.

Æblegårdens forældreperspektiv

Forældre og medarbejdere har i samarbejde ansvaret for børnenes trivsel, udvikling og læring. Forudsætningerne for, at det lykkes, er et åbent og tillidsfuldt samarbejde.

• Medarbejderne er hovedansvarlige og initiativtagere ved etablering af samarbejde med forældrene.
  • Gensidige forventninger afklares, og hvor emner som indkøring, barnets rytme, aflevering, fremmøde, praktiske spørgsmål, dagsforløb, overgange, forældresamtaler osv. tages op (forløbet tilpasses familien ved indkøring).
  • Forældrene skal være villige til at fortælle væsentlige ting/hændelser, der kan betyde noget for barnets trivsel og reaktion, samt afsætte tid til de samtaler om barnet, som Æblegården tilbyder.
  • Til gavn for barnets trivsel bør forældrene holde sig orienteret om praktiske opslag og dokumentation, der anskueliggør, hvad barnet lærer og oplever i Æblegården.

Vision for forældresamarbejdet:

• Forældrearrangementer i løbet af året (Sommerfest, Halloweenhygge, Luciafest, teamaften for forældre og medarbejdere)
  • Forældremøde (med valg til bestyrelsen)
  • Særskilt ekstra forældremøde for skolegruppens forældre umiddelbart efter sommerferien med forventningsafstemning. For at opnå det mest optimale samarbejde omkring gruppen til forberedelse af skolestart det efterfølgende år.
  • Bestyrelsen har som fast punkt på dagsordenen ’Hvilke informationer fra bestyrelsesmøderne skal kommunikeres ud til forældregruppen?’
  • Alle forældre bliver inviteret til en introsamtale af lederen inden barnet starter op i Æblegården. Ved samtalen er der mulighed for at tale om barnet og eventuelle særlige behov mm. Desuden får forældrene en introduktion til hverdagen i Æblegården og praktiske oplysninger.

Kommunikationspolitik:

• Storbørnsgruppens forældre får information på Aula om aktiviteter og kommende aktiviteter som kræver forberedelse.
  • Aktiviteter/udflugter samt fødselsdage sættes i kalenderen på Aula.
  • Æblestuen skriver informationer til forældrene på tavlen og lægger desuden information på Aula.
  • Lederen udsender nyhedsbrev ud til forældregruppen via Aula ca. hver 3.måned.
  • Personalet tager sig tid til garderobesnak med forældrene i afleverings- og hentesituationer.
  • Forældre er altid velkomne til at bede om en samtale, hvis de føler et behov for dette.
  • Æblegårdens Pædagogiske Læreplan ligger tilgængelig på Æblegårdens hjemmeside.
    Desuden kan forældre besøge Æblegården inden opstart og forældre kan møde medarbejderne inden opstart.

Vi skal fortsat arbejde med:

• At etablere faste rutiner for anden samtale (dvs. når barnet har gået i Æblegården i ca.3 måneder)
  • At etablere faste rutiner for den årlige udviklingssamtale med forældrene om det enkelte barn. Vi udfylder altid dialogskemaer inden forældresamtaler. Dialogskemaet bruges som udgangspunkt for samtalen.
  • Større inddragelse af forældrebestyrelsen ved arrangementer.
  • Opdatere vores hjemmeside med relevant information til nye forældre som er på udkig efter en børnehave til deres barn.